För att kunna guida elever och hästar till önskade resultat så är det viktigt att få koll på förutsättningar och mål. Det är viktigt att jag får en förståelse för hur ekipaget förhåller sig till utbildningsskalan.. Jag har arbetat som ridtränare större delen av mitt liv. Vid första mötet kan jag relativt snabbt se både kvaliteter och arbetsområden hos ekipaget. Jag har under åren arbetat fram en metod som jag tycker fungerar väl. Den ger mig svar på förutsättningar hos ekipaget till balans, funktion och samspel.
Checklista som avslöjar ekipagets förutsättningar
- Visa reglering av skritten mellanskritt-ökad skritt. Jag tittar på bjudning, rakriktning och ryttarens hjälper. En vanlig detalj är att ryttaren har ett högt påslag av energi. Med det menar jag att ryttaren driver fram hästen på heltid. För det kan då bli svårt att få hästen att vara intresserad för skänkelns inverkan.
- Övergångar skritt-trav-galopp. Här tittar jag på hur samspelet mellan häst och ryttare ser ut i övergångarna. För det första, gör hästen det ryttaren vill på hjälpen? Förbereder ryttaren hästen för förändringen, behåller ekipaget balansen, bibehåller ryttare och häst kommunikationen?
- Fyra serpentinbågar i lättridning i trav. Här tittar jag på ryttarens förmåga att planera vägvalet. Håller ekipaget balansen i bågarna, finner ekipaget jämnhet i rakriktning, kontroll på bålrotation på såväl häst som ryttare, vilken är dominanta sidan för vardera part. Ryttarens tajming och förmågan till användning av hjälpesgivningen och samspelet.
- Galopp i båda varv på raka och böjda spår. Denna övning syftar till att belysa kvalitén av galoppen, balans, styrka och hästens förmåga att nyttja sin kropp.
Och efter denna insikt går jag vidare och pratar om elevens mål och ambitioner med sin ridning. Är det tävling i en specifik klass som är målet? Hur snabbt vill man nå sina mål? Hur mycket tid är eleven villig att lägga ner på sin träning mellan ridlektionerna? Helt klart lägger jag stor vikt på att få en förståelse hur snabbt eleven vill och har förmåga att förflytta sig i utbildningsskalan.
No Comments