Att förstå ridning i teorin kan hjälpa dig att hitta den perfekta känslan! Vi ska därför gräva lite djupare i utbildningsskalans olika delar. Att de olika gångarterna har olika takt känner vi ganska snabbt som ryttare. Ta någon minut och fundera över vilken takt gångarten har och vad detta innebär för balans, rytm och möjligheten för dig som ryttare att inverka.
Takt
Det engelska ordet rhythm leder lätt mina tankar till musik. Att känna rytmen. Vi har olika lätt för att känna rytmen och att röra oss i takt med musik. En känsla som blir bättre och lättare med träning. Samma sak gäller inom ridning. Att känna takten blir lättare med mer övning och erfarenhet. Självklart finns det grunder vi kan lära oss teoretiskt som hjälper oss att hitta rätt takt.
Att förstå att en vals går i tretakt är en förutsättning för att lära sig utföra dansen. För att känna känslan och nyanserna krävs tid. Dansen växer fram genom kärleken till musiken, samspelet med sin danspartner och år av träning.
Sanna-Marie
Takt beskrivs som renheten och regelbundenheten i hästens gångart/rörelse, antal steg per minut. Skritt är en 4-taktig gångart, trav är 2-taktig och galopp är3-taktig. Takten ändras med stegets längd, höjd och gångart. Oregelbunden takt medför obalans. Om takten blir för hastig ”rinner” det iväg. Blir takten för långsam gentemot hästens styrka blir det släpigt och orkeslöst. Med detta sagt så är det bra att fundera över hästens rörelsemönster och studera det från marken innan man försöker hitta takten uppsuttet. Filmen nedan tycker jag ger en bra förståelse för rörelsemönstret hos en häst.
Lösgjordhet
En lösgjord häst är en häst som är avslappnad i sin kropp och vars rörelse går igenom hela kroppen. Förr pratade man om begreppet som att gå på tygeln. För att få en lösgjord häst behöver man komma till ett läge där hästen finner trygghet och koncentration.
Är huvudet spänt eller hästen har svårt att koncentrera sig på sin uppgift så blir kroppen spänd och även tvärt om. Ofta kan spänningar härledas till tidigare försök till träning som aldrig kommit till lösgjordhet. Ni vet den där känslan av en kamp mellan häst och ryttare. Det är av största vikt att finna ett system och en miljö som hästen känner sig bekväm med och att kraven fasas in i den takt hästen kan förverkliga kravet för sig själv och dig som tränare till hästen. Hästen behöver finna psykisk och fysisk lösgjordhet, finna balans mellan knopp och kropp utan denna pusselbit går det inte att komma till någon ridbarhet eller samspel. Det går heller inte att jobba med hästens samspel, rakrikting och elastisitet.
Kontakt
För att ens kunna erbjuda hästen en chans till kontakt måste ryttarens sits vara oberoende av sin hand! Det innebär att ryttaren måste vara i egen balans utan att stöd i tygeln för att hålla sig kvar på hästryggen. Ofta fastnar ekipage på denna punkt. Det betyder att ryttaren ska kunna hålla tygeln sträckt med en elastisk kontakt som inte glappar när hästen rör på sig, handen ska följa hästens rörelser inte tvärt om.
Denna kontakt baseras på kontakten i signalerna till hästens kroppshållning och elastisitet. Hästens vakenhet på ryttaren och väntan på ryttarens olika önskningar via signaler och förändring i energin. För att kunna ta del av och ha en chans till att förändra hästens balans/samling/kroppshållning behöver man finna en jämn elastisk kontakt, en energi som ohindrat kan flöda igenom en känsla ifrån ryttarens bröstrygg via armarna till bettet som ligger mjukt i hästens mun med en avspänd mun, käke och hals som rör sig rytmiskt i takt med hästens gångart.
Själva kontakten möjliggör ett fint samspel med hästen. Som ett resultat av detta blir det lätt att presentera övningar hästen ska utföra för att förbättra sig som ridhäst och ta sig vidare på utbildningsstegen. En felaktig kontakt hindrar och stör hästens rörelser och kan skapa otakt och motstånd istället för det samspel och medverkan kontakten har i uppgift att skapa och förfina ridningen med.
No Comments