Att planera sin vardagsträning med hästen är viktigt. Oavsett målbild, ambitionsnivå, disciplin inom ridsportens alla olika grenar så är det viktigt att ha ett träningssystem att förhålla sig till i den vardagliga träningen. Det synliggör om träningen har rätt styrning eller om något behöver göras om eller läggas till eller tas bort. Kort och gott så blir det helt klart lättare att göra en nulägesanalys om man har något att luta analysen emot!
Ridschema med utbildningsskalan som grund
Jag tycker att utbildningsskalan för häst är ett perfekt system att luta sig mot när man som ryttare gör en plan för sin vardagliga träning. Det är ett gammalt och pålitligt system som ligger till grund för all bedömning vid tävling. Att använda samma system i den vardagliga träningen kan hjälpa oss på flera plan. Det blir lättare för ryttaren att visualisera förväntar på sig själv och hästen.
Utbildningsskalan möjliggör även för ryttare och tränare att lägga ett träningsschema som utgår ifrån nulägets utbildningsnivå. I min träning lägger jag stor vikt vid att kommunicera förväntningar. Ryttaren bör få kunskap om vad denna bör förvänta sig av hästen och sig själv. Att kunna analysera nuläge och förmåga hos ekipaget ger ett lugn och en trygghet där ryttaren har förståelse och kunskap om nästa steg och hur en långsiktighet ser ut i träningen. Motivationen är även den lättare att upprätthålla när motgången kommer och kunna jobba med de rätta verktygen för att rätta till felet på ett effektivt sätt.
Utbildningsskalan
- TAKT
- LÖSGJORDHET
- KONTAKT/STÖD
- SCHWUNG
- RAKRIKTNING
- SAMLING
I utbildningsskalan delar man in begreppen i grundläggande fas (1-3) Utveckling av påskjutet( 2-5) Utveckling av bärighet( 4-6)
Systemet ska inte förstås statiskt utan beroende på ryttarens eller hästens färdighet omvandlas ordningen en aning men helt klart ett mycket bra system att tillgå för att göra en tydlig plan över sin träning och vision över målen för ekipagen. Jag kommer att gå igenom punkt för punkt för att klargöra innebörden av de olika stegen i utbildningsskalan.
No Comments